Familiemens, eigenzinnig en liefde voor Mazda zijn kenmerken die Jan en Rik Peeten met elkaar delen. We staan stil bij een bijzondere mijlpaal: de vierde generatie neemt het roer over van Automobielbedrijf Peeten. Erkend Mazda dealer sinds 1967, en daarmee de oudste Mazda dealer
van heel Europa.
De geschiedenis van Automobielbedrijf Peeten voert terug naar Sjeng Peeten die in 1933 aan de wieg stond van de mobiliteit sector in Baarlo, door het runnen van een hoefsmederij en later een benzinepomp, garage en werkplaats. De overstap naar de autobranche werd gemaakt door de opa van Rik; Piet Peeten. Rik vertelt: “Opa is gestart met de in- en verkoop van auto’s. In 1967 besloot hij zich toe te leggen op het merk Mazda. Mazda maakte toen haar entree op de Nederlandse markt en was op zoek naar pioniers die het merk in Nederland op de kaart wilde zetten. Dat heeft er tot geresulteerd dat we momenteel de oudste Mazda dealer van Europa zijn.” Rik is inmiddels zeven jaar werkzaam binnen het bedrijf en zal stapsgewijs meer verantwoordelijkheden op zich nemen en samen met zijn vrouw Stacey het bedrijf overnemen van zijn vader en moeder Jan en Hennie.
Japanse mentaliteit
Als Mazda dealer hebben Jan en Rik natuurlijk een voorliefde voor dit automerk. Jan vertelt: “De eerste Mazda die mijn vader verkocht is inmiddels weer in ons bezit en staat hier in de showroom. Alle modellen die Mazda op de markt heeft gezet, heb ik in mijn leven voorbij zien komen. Ik voel me dan ook verbonden met het merk.” Rik vult aan: “Een eigenschap van Mazda is eigenzinnigheid, ze volgen niet alle trends die er zijn, maar geven altijd een eigen invulling aan nieuwe ontwikkelingen. Die eigenzinnigheid matcht met ons bedrijf, de passie voor Mazda zit verweven in onze familie. Daarnaast kijkt Mazda constant naar manieren waarop het merk kan worden verbeterd. Jan vult aan: “De Japanse mentaliteit past bij ons: Mazda heeft de ambitie om de beste en meest betrouwbare auto op de markt te brengen en binnen het familiebedrijf hebben we betrouwbaarheid ook hoog in het vaandel staan. We willen dat klanten niet alleen naar Peeten toekomen om een auto te kopen, maar ook voor de service en onderhoud en uiteindelijk ook weer voor een volgende auto.”
Nieuwe generatie
Het voortzetten van het bedrijf en het tot stand brengen van een totaal servicepakket was destijds het doel van Jan: “In mijn tijd wilden we klanten binden door het bieden van onderhoud, reparaties en schade, wassen en tanken. Rode draad daarbij was om klanten warm te krijgen voor het merk Mazda, door een bezoek aan de showroom of het bieden van een Mazda als vervangende auto. Tegenwoordig is dat uitgebreid naar een totaal service inclusief verzekering, mobiliteit en garantie, waardoor we klanten nog beter kunnen bedienen.” Ook Hennie vervult al jaren een ondersteunde rol binnen het bedrijf door het verlenen van hand- en spandiensten als het halen en brengen van onderdelen. Hennie: “Ook voer ik administratieve werkzaamheden uit, al wordt dat steeds minder.”
Oudste van Europa
Rik vervolgt: “In 2017, bij ons 50-jarig jubileum, bleek dat we de oudst opererende Mazda dealer van Europa zijn. Vaak zie je dat bedrijven in de loop der jaren worden overgenomen, dus een dergelijke erkenning voor een familiebedrijf is vrij uniek. De persoonlijke benadering richting onze klanten onderscheidt ons van anderen en maakt dat klanten iedere keer terugkomen. Zo heb ik al eens een auto verkocht aan een klant die zijn allereerste auto kocht bij mijn opa, vervolgens bij mijn vader terechtkwam en nu bij mij. Dat is heel bijzonder.”
Samenwerking
In de afgelopen zeven jaar heeft Rik steeds meer taken binnen het bedrijf op zich genomen en groeide de interesse om het bedrijf over te nemen. Rik: “Op directieniveau heb ik de afgelopen jaren al veel meegekregen en meegedacht in het nemen van beslissingen. Ik krijg nu steeds meer verantwoordelijkheden en pap zal steeds een stapje terugdoen.” Jan: “Rik is wat dat betreft een natuurtalent; door van kleins af aan alles mee te krijgen aan de keukentafel, door zijn opleiding en door rond te lopen op de werkvloer, pikt hij heel veel dingen op een natuurlijke manier op. Als ik hoor dat een vaste klant van mij een auto koopt bij Rik en hem dat vertrouwen geeft, dan heb ik geen rol meer en weet ik dat het goed zit.”
Krachten bundelen
Rik: “De komende jaren willen we met z’n vieren nog onze krachten bundelen door het aanpakken van verschillende projecten als verbouwing van de kantoren en receptie en het verduurzamen van het bedrijf. Natuurlijk moeten we ons ook klaarstomen voor de toekomst zodat als Mazda met nieuwe, grotere of andere modellen komt, we daar klaar voor zijn.” Stacey is sinds maart het team komen versterken en is verantwoordelijk voor de marketing. Stacey: “De rol van marketing wordt steeds groter en belangrijker. Ik heb de marketingtaken overgenomen van Rik en wil dit verder professionaliseren. Ik was al snel enthousiast om een bijdrage te leveren binnen het bedrijf en ik vind het leuk en interessant om met Rik te sparren. Het is heel fijn dat we met z’n vieren open kunnen communiceren en dat onze neuzen dezelfde kant op staan.” Rik zegt lachend: “Stacey is een stuk creatiever dan ik en pakt de marketing goed op. We zijn inmiddels veel zichtbaarder online en de bedrijfspresentatie is naar een hoger niveau getild. Het is fijn dat Stacey multifunctioneel inzetbaar is en ook steeds meer taken van mam kan overnemen.”
Toekomst
Rik: “Ik wil ervoor zorgen dat ik een fijne werkplek kan blijven bieden voor alle collega’s, zodat zij met een fijn gevoel komen werken en onze visie kunnen delen: het zo goed mogelijk helpen van onze klanten. Dat was 50 jaar geleden zo en dat blijft nog steeds zo. Daarbij is het ontzettend fijn dat pap en ik heel goed en heel soepel samenwerken en we elkaar versterken in het maken van keuzes.” Jan sluit af: “Ik ben er trots op dat Rik en Stacey uit eigen kracht deze beslissing hebben genomen. Ik heb er alle vertrouwen in dat Automobielbedrijf Peeten ook in de toekomst de binding houdt met klanten uit de eigen de regio, maar ook uit Horst aan de Maas, Venlo en daarbuiten. Ook daar waarderen ze de dorpse mentaliteit en de persoonlijke aandacht en service!”